Saturday, March 27, 2010

علي متن شرق الدلتا 3

في الجزء السابق

************************************************
قعدت مكاني في الاتوبيس و انا حاسس اني عايش فيلم هندي من اللي بيحصل فيه حاجات عجيبه كده
بس حمدت ربنا ان احنا في الاتوبيس
يعني فيه تكيف
و اعدت العب في التكيف شويه بس مششغال...... العب تاني برضه مش شغال
*************************************************
انا: هو التكيف مالو
!!!رامي: مش عارف.... م شغال عندي
راكبه 8: هو التكيف مش شغال عندكوا كمان؟؟
انا: اه , هو فيه ايه
راكب 4: يا اسطي... هو انت قفلت التكيف و لا ايه...؟
السواق: ايوه, اصل الجاز مش هيكفينا طول الرحله لو فضلنا فاتحين التكيف
رامي: صلاه النبي احسن
انا: هو الاتوبيس بيمشي بالجاز.....؟




علي متن شرق الدلتا 3

انا: هو التكيف مالو
!!!رامي: مش عارف.... م شغال عندي
راكبه 8: هو التكيف مش شغال عندكوا كمان؟؟
انا: اه , هو فيه ايه
راكب 4: يا اسطي... هو انت قفلت التكيف و لا ايه...؟
السواق: ايوه, اصل الجاز مش هيكفينا طول الرحله لو فضلنا فاتحين التكيف
رامي: صلاه النبي احسن
انا: هو الاتوبيس بيمشي بالجاز.....؟
رامي: و هو ده وقته يا عباسي!!؟؟
انا: خلاص خلاص يا عم , ما تزعلش نفسك اوي كده
انا(تاني):يا اسطي, .....طب احنا هنعمل ايه دلوقتي يا اسطي.... احنا كده هنفطس
السواق: افتح الهوايه اللي فوقك يا بيه
******************************
بصيت فوقي لقيت الهوايه ففتحتها, و حسيت زي ما اكون علي البحر ففرحت طبعا لأني مش هأعد 5 ساعات في الحر, لاكن بمجرد ما رجعت للكرسي بتاعي ما لقيتش هوا خاااالص
******************************
انا: اخص, دا الهوا تحت الهوايه بس
رامي:وسع
*******************************
بعد ما وقفت انا و رامي تحت الهوايه , و بعد ما عدناش بنعرق و خلاص بقينا تمام(طبعا تحت نظرات الاتوبيس كله) زي ما نكون اخدين الهوا كله لينا لوحدنا, طبعا لو كان حد عايز يتهوي كان جه تحت الهوايه بس تقريبا الركاب كانوا اكسل من انهم يتهووا
قعدت انا و رامي مكاننا
رامي قرريحط ال ام بي 3 في ودانوا, و انا قررت انام لأني مانمتش كده خالص

و كل شويه الهزه تصحيني, و اقلق و ابص من الشباك الاقي شوارع واسعه اوي ما شفتهاش قبل كده

و فضلت علي هذا الحال حوالي ساعتين لحد ما مره قلقت و بصيت من الشباك
شوفت حاجه غريبه اوي
شوفت يافطه مكتوب عليها (القاهره 60 كيلو) ؟؟
و طبعا زي الافلام رجعت انام تاني لحد ما استوعبت المعلومه و اتخضيت
********************************
انا: رامي .... انتا يا عم
رامي: ايه .. ايه, انا صاحي اهو في ايه
انا: هو احنا فين يا روميو؟؟؟؟
رامي: و انا اعرف منين!!؟؟
انا: انا لسه شايف يافطه مكتوب عليها(القاهره 60 كيلو)و مش فاهم حاجه
رامي: ...........!!؟؟
انا: طب استني, انا هاسئل السواق
..............................
انا: ايه يا اسطي ....هوا احنا فيين؟؟؟
السواق: أأأأ.... لسه شويه يا بيه
انا: شويه ايه يا اسطي؟ دا انا لسه شا يف يافطه بتقول اننا 60 كيلو و نوصل القاهره...!!؟
*******************************
اكتشفت ان السواق تاه, و ده لأنه عمره ما مشي في السكه دي قبل كده
ال ايه سواق دولي
لأ ومش كده و بس, لأ دا هوا و الرجاله اللي راكبين معانا بقالهم اكتر من ساعه قاعدين يسألوا في الطريق
و مش عارفين يروحوا فين
لأ و لسه
ما هي المصايب ما بتجيش الا جماعات
الجاز اللي في الاتوبيس قرب يخلص كمان, عشان تكمل
و طبعا طاعت الاقتراحات
يا اسطي طب ما تمون في اي بنزينه
يا اسطي طب ما تتصل بالشركه
لاكن السواق ما كانش بيعطي رد واضح هو عايز يعمل ايه
و اكيد طبعا كل الركاب فهموا ساعتها ان السواق خايف يتصل بالشركه و يكون هو اتصرف غلط
و فهموا برضه ان السواق مش عايز يدفع فاوس البنزين
و هنا قررنا اننا ندفع(الركاب) البنزين, بس المفاجأه ان السواق ما كانش راضي برضه
هنا كنا كلنا مش فاهمين حاجه
**************************
بعد دقايق من اللي حصل ده لمحنا اتوبيس من نفس الشركه طاير علي شمالنا
طرنا وراه و فضلنا نزمرله لحد ما اخد باله مننا و وقفلنا
و بعد ما حكينا لهم الحكايه(السواق و التباع, الاتوبيس كان فاضي) مشونا وراهم لحد ما وصلنا طنطا, و فضلنا ماشيين وراهم في طنطا لحد ما وصلنا للموقف بتاع فرع الشركه في طنطا
و وقفنا هناك
انا طبعا كنت مستعجل, عايز انزل اول واحد عشان الحق
لأني لو اتأخرت كله هيسبقني لأن كله اكيد بيفكر في نفس الحاجه(الحمام) اكيد طبعا
**************************
رامي: رايح فيين يا عبس...بتجري كده ليه يا عم
انا:........ما اعرفكش
رامي:؟
****************************
طبعا جريت اسأل علي الحمام و دورت عليه و لاقيته
دخلت و خرجت و كان الناس لسه جايين
و كان حمام واااااحد بس في الموقف كله
طبعا لو كنت هاستني كل واحد ولا كل عيل صغير مامته و لا باباه هايغيرله يبقي ما كنتش هاخلص
و بعدها خرجت و قعدت الف في الموقف شويه , و ادور علي رامي بس ما لقيتوش
لقيت جامع, فدخلت و صليت الظهر و العصر اللي فاتوني, . و قبل ما اخرج لاقيت راجل شكله هايأذن للمغرب فا استنيت الصلاه و صلينا المغرب... كنا اربعه بالامام
كان الجامع صغير ما فيهوش حتي حمام, مجرد حنفيات للوضوء
*****************************
بعد ما خرجت من الجامع كان السواق بيلم الناس عشان نمشي
فجريت علي الكتفيتيريا اشتري اي حاجه اكولها
و لاقيت رامي هناك
******************************
ركبنا الاتوبيس , و انا نمت لحد ما و صلنا دمياط
كانت الساعه 11 باليل, يعني متأخر 7 ساعات عن الاكل...أأ.....البيت
طبعا وصلت البيت و ما كنتش شفته من اكتر من شهر و نص تقريبا و احتفلوا بيا كالعاده بصناف الطعام المختلفه
و طبعا سلمت علي حبايبي.. التلاجه.....و البوتاجاز
و اكيد حكيت الحكايه دي لهم في البيت ..... بعد ما اتعشيت طبعا


انتهت
**************************************************************

طبعا الحكايه هنا انتهت بس يا ريت ما تخرجوش من هنا الا لما تشوفوا انتوا استفدتوا ايه من اللي حصل ده
الحكايه ما كانش الغرض منها ترفيهي و لا سياسي و لا اجتماعي
هي مجرد سرد لواقع حصل و عليكم انتم انكوا تفهموه
سواء من الاحداث او الشخصيات او الانفعالات
و اتمني تكون عجبتكم

No comments:

Post a Comment